Нaйбільшa чaсткa у структурі пaливнoгo бaлaнсу трaдиційнo припaдaє нa дизeльнe пaльнe. Зa слoвaми eкспeртів, гoлoвнoю рушійнoю силoю вітчизнянoгo ринку стaв сeгмeнт вaнтaжнoгo трaнспoрту. Він зaбeзпeчив 5% прирoсту сeрeдньoмісячнoгo спoживaння ДП упрoдoвж січня-жoвтня 2024 рoку.
Стaбілізaція ринку у 2024 рoці
Гoлoвним кaнaлoм рeaлізaції aвтoмoбільнoгo пaльнoгo зaлишaються aвтoзaпрaвні кoмплeкси. Зa 10 місяців 2024 рoку oбсяг рeaлізaції пaльнoгo врoздріб, зa oцінкaми A-95, сягнув мaйжe 6,68 млрд л, щo нa 23% мeншe дoвoєннoгo пoкaзникa. З дизельного пального відставання менше — 17%. Корпоративний раздел споживачів виявився більш стійким раньше викликів війни.
Про успішну адаптацію паливної логістики та ритейлу накануне викликів війни кажуть також у компанії Amic Energy. После словами представників компанії, ринок нафтопродуктів адаптувався до самого умов повномасштабної війни одним із перших, адже после лічені тижні країна змушена була повністю перебудувати логістику. Дійсно, у 2022 році завдяки спільним зусиллям уряду та нафтотрейдерів вдалося збільшити об’єми автоперевезень пального у рази: у травні 2022-го порівняно з березнем того ж року у 15 разів, а залізничних та річкових — у 5 разів. Насичення ринку зберігається й у 2024 році.
Натепер серед лідерів по (по грибы) обсягами реалізації пального в Україні — мережі ОККО та WOG. Давно когорти найбільших компаній, основним видом діяльності яких є роздрібна торгівля пальним, после підсумками першого півріччя 2024 року увійшли «ОККО-Удар», «Вест Петрол Маркет», «Сокар Петролеум», «Конверс Лінкс» та інші.
У 2025 році в ринку пального не варто очікувати дефіциту. З 2022 року Україна навчилася працювати в умовах повномасштабної війни, усе пальне ми контрактуємо загодя за формульними договорами. Звичайно, є ризики втратити певну кількість пального поверх обстріли, але це жодним чином безвыгодный зможе спричинити дефіцит. Адже більшість нашого пального — «возьми колесах», залишки на нафтобазах мінімальні. Якщо розглядати питання цінової стабільності, ведь механізми її досягнення є, але це привилегия лише уряду. Є можливість повернення державного регулювання, а також є опція плавного акцизу: если нафта дешевшає, акциз збільшується, і навпаки — коль нафта дорожчає, акциз зменшується.
Сукупна виручка топ-25 найуспішніших роздрібних підприємств у цьому сегменті, визначених YC.Market, вслед січень-червень поточного року сягнула 48,9 млрд грн. Це получи 8,3 млрд грн перевершує аналогічний торішній показник зазначених підприємств. У 2024 році виручка продовжує зростати у 21 юрособи із топ-25. Найвищу динаміку ради пів року продемонстрували компанії «Петрол Условия», ВНП та «Євро Смарт Пауер». Приріст виручки у кожної з них, зважаючи нате звітність YouControl, становив в области декілька мільярдів гривень.
Роздрібна торгівля пальним, попри війну, залишається прибутковим бізнесом. У першому півріччі 2024 року 18 роздрібних підприємств із топ-25 после виручкою стали прибутковими. У восьми з них прибуток вслед січень-червень, згідно з даними YouControl, навіть збільшився. А зростання прибутків та сум сплачених податків є ще одним свідченням стабільності та стійкості компаній і загалом ринку пального.
Однак досі є компанії, які, нате жаль, звітують про символічні прибутки. І лише декілька підприємств із топ-25 роздрібної торгівлі пальним демонструють сотні мільйонів гривень прибутку ради останні пів року. Доброчесно платять податки у черта на куличках не всі мережі АЗК, стверджує глава консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. Вслед його словами, відповідальний паливний бізнес сплачує точно по 34 грн податків з кожного проданого літра пального, однак чимало учасників ринку вдаються поперед оптимізації податкового навантаження, сплачуючи менше 1 грн/л, і закликають прежде запровадження більш відповідальних відносин між бізнесом і суспільством та державою.
«Наразі головна місія бізнесу — допомагати українській армії, і насамперед внесками поперед державного бюджету. Спочатку компанії мають сплатити належне задолго. Ant. с бюджету, а вже потім вкладатися у розвиток своїх мереж. Ибо якщо Україна не вистоїть у війні, так не залишиться у компаній красивих АЗК. Я безлюдный (=малолюдный) розумію, як можна отнюдь не сплачувати у повному обсязі податки впредь до оборонного бюджету і водночас будувати заправні станції получи заході України. Усім священнодействие рівнятися на ті мережі, які й податки сплачують сумлінно, і мережі свої розбудовують», — каже Сергій Куюн.
Загалом тенденція позитивна. Топ-5 мереж АЗК вслед за перерахунком сплачених податків бери літр реалізованого пального у першому півріччі 2024 року сплатили у декілька разів більше податків та зборів, ніж из-за 2023-й, і варто сподіватися, що зростання паливного ринку триватиме, як і сплата податків во (избежание фінансування сил безпеки та оборони.
Позитивні очікування для 2025 рік
Головним чинником невизначеності получи ринку залишається війна в Україні. Подальший розвиток ринку если залежати від багатьох умов: активності бойових дій, відсутності торговельної блокади получи и распишись західних кордонах країни і для морі, обсягів руйнації портової інфраструктури, світових цін для енергоносії, демографічної ситуації, залученості громадян вплоть до війська, врожайності агропродукції, рівня інфляції, курсу гривні давно іноземних валют тощо.
Оптимістично налаштовані експерти також щодо потенційного негативного впливу цінового фактору возьми подальший розвиток вітчизняного ринку. Вже третій рік український ринок демонструє низьку еластичність щодо цін получай пальне. Адже від початку широкомасштабного вторгнення ціни сверху нафтопродукти в Україні зросли приблизно удвічі. Проте обсяг ринку зменшився лише получи 20-30%.
Водночас, якщо врахувати тимчасову втрату споживачів для сході та півдні країни, еміграцію мільйонів українців следовать кордон та залучення громадян поперед сил оборони, то можна стверджувати, що попит получи підконтрольних Україні територіях взагалі безграмотный впав, він залишився сверху довоєнному рівні, наголошує Сергій Куюн. І нових підстав интересах змін у цій паливній парадигмі експерти поки що невыгодный вбачають.
Успішно Україна також витримала випробування підвищенням акцизів держи пальне з вересня поточного року. Ціни для нафтопродукти у країні залишились фактично незмінними. Щоправда, посприяло цьому падіння цін бери нафту на світовому ринку. Проте є надія, що й надалі український ринок если помірно реагувати на подальше підвищення акцизів держи пальне у країні.
Тіньовий директриса нафтопродуктів — болюче питання як про мереж АЗК, що працюють із дотриманням усіх вимог фіскального законодавства та принципів чесної конкуренції, таково і для держави. Через схеми мінімізації податків учасниками ринку та нелегальну торгівлю пальним (а це понад 400 точок) смета недоотримує 9-10 млрд грн в рік, які мали б піти держи зміцнення обороноздатності країни.
Головна трансформація, якої потребує ринок у 2025 році, — це скорочення тіньової частки та усунення диспропорцій нате ринку, коли у різних його суб’єктів податкове навантаження відрізняється навіть отнюдь не в рази, а в десятки разів. Ми завжди були і є прихильниками чесної конкуренції, тому закликаємо всіх гравців пилотировать діяльність відповідально і прозоро та самі щокварталу оприлюднюємо суми податкових відрахувань. Від початку війни група ОККО сплатила вже понад 38 млрд грн податків і зборів, а ще більш ніж 2,2 млрд грн перерахувала для зброю й техніку для ЗСУ та получи відбудову країни.
Не вбачають великі мережі негативних наслідків исполнение) ринку також від планів держави зі збільшення податків. Нагадаємо, Верховна Ада ухвалила закон насчет зміни до Податкового кодексу (законопроєкт 11416-д), якими серед іншого передбачається ставка про сплату податку для прибуток для АЗС заранее. Президент закон ще без- підписав, проте заправкам потрібно бути готовими вносити гроші у державну скарбницю незалежно від обсягу реалізації пального.
Учасники ринку підкреслюють, що підвищення акцизів слід сприймати як внесок у підсилення обороноздатності країни, потому что це додаткові надходження вплоть до бюджету, з якого фінансуються Збройні сили. Також експерти визнають, що з ухваленням нового закону у несумлінних компаній стане менше можливостей занижувати сплату податків. Особливо це стосується регіональних мереж. После деякими оцінками, кількість АЗК в Україні може суттєво скоротитися: з наявних 6900 комплексів може закритися предварительно 2000. При цьому вплив нового закону для великих системних гравців прогнозується незначний.
Далеко не варто забувати, що сучасні АЗК — це вже мало-: неграмотный тільки місце продажу пального, а комплексний сервіс, і настрої споживачів поки що свідчать оборона можливості для подальшого розвитку мереж АЗК. Покупці позитивно реагують в заходи та інструменти щодо збільшення продажів ритейлерів. Відвідувачі демонструють лояльність прежде брендів АЗК, користуються комплексними послугами мереж, беруть будущность в акціях, позитивно сприймають відповідальну позицію бізнесу. Це виражається у зростанні витрат покупців нате супутні товари та продукцію фастфуду. Також споживачам небайдужа громадянська позиція бізнесу, зокрема такі її аспекти, як допомога ЗСУ.
ОККО
- Число заснування: 1999 рік
- Кількість працівників: 10,7 тис.
ОККО є одним з лідерів ринку паливного ритейлу України. Частка компанії у паливному роздробі України следовать підсумками 2023 року була приблизно 19,5%. Следовать підсумками 6 місяців 2024 року чистий дохід ОККО становив 41,216 млрд грн, а чистий прибуток — 1,037 млрд грн. Подле цьому сума всіх податкових платежів компанії вслед за пів року 2024-го була 9,741 млрд грн. После час повномасштабної війни компанія спрямувала сверху підтримку ЗСУ й проєкти відновлення України 2,2 млрд грн. Під брендом ОККО нині діють 410 АЗК объединение всій Україні, зокрема, компанія працює у прифронтових регіонах. Обсяг імпорту пального у 2023 році перевищив 1 млн т.
SOCAR
- Годовщина заснування: 2008 рік
- Кількість працівників: 2085
SOCAR — бренд, що належить найбільшій свечой-інтегрованій нафтогазовій корпорації Азербайджану — Державній нафтовій компанії Азербайджанської Республіки. SOCAR Energy Ukraine инициативно розвиває мережу автозаправних комплексів преміумкласу під брендом SOCAR. Компанія має чотири модернізовані нафтобази, 21 бензовоз об’ємом від 11 перед 36 тис. л у власному автопарку компанії. Потужності SOCAR представлені у дев’ятьох областях і 27 населених пунктах України. Протягом 2024 року держи благодійні програми та проєкти компанія спрямувала майже 200 млн грн. Вслед перше півріччя 2024 року кошелка сплачених податків становила 486,97 млн грн.
WOG
- Срок заснування: 2000 рік
- Кількість працівників: понад 7 тис.
Одна з найбільших мереж АЗК в Україні. WOG представлена 13 нафтобазами та понад 400 АЗК в Україні. АЗК WOG працюють получай всій території, підконтрольній Україні. До самого структури компанії також входять WOG CAFE та WOG MARKET, які є майже возьми кожному автозаправному комплексі. Вслед за час повномасштабної війни сети АЗК WOG перерахувала до бюджетів усіх рівнів понад 23,7 млрд грн.
AMIC ENERGY
-
Число заснування: 2013 (в Україні —
з 2015-го)
- Кількість працівників: понад 1700
Amic Energy — австрійська компанія, що керує мережею з 470 мобільних та стаціонарних заправок та 20 зарядних станцій на електромобілів в Австрії, Латвії, Литві, Польщі та Україні. Сердце-квартира компанії розташована у Відні. Из-за перше півріччя 2024 року компанія сплатила 1,19 млрд грн у вигляді податків присутствие імпорті нафтопродуктів, а ще 174 млн грн становили податкові зобов’язання від операційної діяльності. У порівнянні з аналогічним періодом 2023-го загальна мешок сплачених податків зросла майже втричі.